Gdynia poszukuje partnerów prywatnych do budowy i montażu 260 wiat na przystankach komunikacji miejskiej. Zyskiem wykonawców ma być dochód z działalności reklamowej. Zainteresowane współpracą są cztery firmy.
Gdynia prowadzi
procedurę konkurencyjną na wyłonienie zainteresowanych firm, które wybudują łącznie 260 wiat przystankowych. Zadanie to będzie spoczywało w całości na prywatnych inwestorach, którzy nie tylko postawią nową infrastrukturę, ale także będą ją utrzymywali.
Gotowość do dopuszczenia do przetargu i złożenia ofert wyraziły cztery firmy – AMS, Clear Channel Poland, Międzynarodowe Targi Poznańskie oraz Ströer Polska.
Procedura została podzielona na dwa pakiety. Pakiet A dotyczy budowy 134 wiat, zaś pakiet B – 126 obiektów. Jak zaznacza zamawiający, do zadań wykonawców będzie należało utrzymanie wiat w czystości i należytym stanie technicznym. Firmy będą zobligowane do usuwania aktów wandalizmu oraz uszkodzeń spowodowanych zdarzeniami losowani jak np. wypadkami drogowymi.
Miasto zastrzega, że ostateczne wymagania techniczne dotyczące przedmiotu zamówienia, w tym w szczególności standardu wyposażenia wiat i zakresu obowiązków utrzymaniowych zostaną jeszcze ustalone w trakcie dialogu konkurencyjnego i będą określone w specyfikacji warunków zamówienia na etapie zaproszenia do składania ofert. Wiadomo natomiast, że po stronie wykonawcy będzie zapewnienie zasilania wiat w energię elektryczną. W przypadku braku możliwości wykonania przyłącza firmy mają rozważyć zasilanie ze źródeł alternatywnych np. w postaci fotowoltaiki. Miasto chce także montażu minimum sześciu tzw. zielonych wiat z nasadzeniami roślinności na dachu obiektów. W szczegółach zamówienia zaproponowano, że stosowane będą wiaty 3 lub 4-przęsłowe.
Zamawiający zakłada, że wynagrodzeniem prywatnych partnerów będzie prawo do czerpania zysków z działalności reklamowej prowadzonej w gablotach wiat przystankowych oraz z gablot typu digital przez cały okres trwania umowy. Miasto ma zamiar zaproponować nie tylko miejsca aktualnie obsługiwane przez prywatne podmioty, ale także nowe lokalizacje, na których w ogóle nie ma wiat ZKM, a które „stały się na tyle atrakcyjne, że także mogą być utrzymywane przez partnera prywatnego”.
Wykonawcy mogli składać wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu w obu częściach zamówienia jednocześnie. O udział w przetargu mogą starać się firmy, które wykażą się doświadczeniem, że w ostatnich pięciu latach zaprojektowały i wybudowały co najmniej 100 wiat przystankowych na terenie miasta lub kilku miejscowości liczących powyżej 100 tys. mieszkańców. Po złożeniu wniosków zamawiający przewiduje rozpoczęcie w jeszcze w sierpniu dialogu konkurencyjnego. Na końcu zamawiający poprosi o złożenie ofert. Wybór wykonawcy dla każdej części poprzedzi analiza ceny, wysokości premii udzielonej podmiotowi publicznemu, parametru związanego z czasem, jaki firma będzie potrzebować na wybudowanie całej infrastruktury oraz podziału zadań i ryzyk związanych z przedsięwzięciem pomiędzy podmiotem publicznym i prywatnym.
Założono 24 miesiące na zaprojektowanie wiat oraz ich budowę. Okres zamówienia, który oznacza czas obowiązywania umowy, określono na 15 lat. Zwycięzców przetargu powinniśmy poznać na przełomie listopada i grudnia tego roku.